lördag 3 december 2011

Butiksdöden i Lund

Jag brukar inte blogga om politik eller andra samhällssaker men idag måste jag bara få lufta mina tankar. Och vända mig till stadens politiker, hyresvärdar och handelsförening.

Man kan i dagens sydsvenska läsa om butiksdöden i Lunds centrum och ja det är väl inte så konstigt att det inte går att driva butik i centrum. Hyrorna är så höga att det inte går runt för butikerna och hyresvärdarna låter hellre lokaler stå tomma år ut och år in utan att sänka avgifterna. Varför kan man inte ha en kostnadsmodell där hyrorna är lägre i början och sen stiger allteftersom verksamheten växer och blir lönsam, typ som man har för bolag i inkubatorerna. Låt några småbutiker/verksamheter dela på de stora lokalerna och skapa spännande minigallerior. Jag tror Lund skulle tjäna på att tänka mer näringsliv än ren handel när det gäller Lunds centrum och sätta de små kreativa företagen i centrum för att få ett mer levande Lund.

Så kära politiker hur vill ni ha det, som på bild 1 eller bild 2?

Mvh Anna Sölve som driver butik Tant Hulda i en friggebod i trädgården istället för på stan av ovan angiven anlednig.

Foto: Lars Brundin, Sydsvenskan










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar